Β. ΜΗΤΛΙΑΓΚΑ: «Απαράδεκτη, παντελώς ψευδής, συκοφαντική και παραπλανητική η επιστολή της ΠΕΣΕΔΕ»
Παντελώς ψευδή, συκοφαντική και παραπλανητική, χαρακτηρίζει η Δήμαρχος Σερρών κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, την επιστολή της Πανελλήνιας Ένωσης Σωματείων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), σχετικά με τη διακήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια Κολυμβητικού Κέντρου στο Δήμο Σερρών.
Σύμφωνα με τη Δήμαρχο Σερρών, η εν λόγω επιστολή, που δημοσιοποιήθηκε, δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, ούτε καν τα συμφέροντα των μελών της ΠΕΣΕΔΕ.
Η κ. Μητλιάγκα κάνει λόγο για ευθεία και στοχευμένη επίθεση κατά του Δήμου Σερρών και Δημοτικής Αρχής.
Η Δήμαρχος Σερρών στηλίτευσε τόσο το περιεχόμενο, όσο και τα κίνητρα για την σύνταξη και δημοσιοποίηση της εν λόγω επιστολής. Παράλληλα, εξέφρασε την απορία της, πώς η Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, αναφέρεται σε θέματα διαδικασίας και διαφάνειας τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, όταν τα προηγούμενα χρόνια και κατά τη διάρκεια αντίστοιχων έργων στο Δήμο Σερρών, δεν εκφράστηκε ποτέ με τον ίδιο τρόπο, π.χ. λιφτ στο χιονοδρομικό κέντρο του Λαϊλιά και προκατασκευασμένα νηπιαγωγεία.
Η κ. Μητλιάγκα, τόνισε με έμφαση πως η στάση της ΠΕΣΕΔΕ έχει κυρίως στόχο τη δημιουργία εντυπώσεων, παρά την ουσιαστική διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
Η Δήμαρχος Σερρών διαμήνυσε σε όλους τους τόνους πως παρά τις όποιες «σειρήνες» και την παραπληροφόρηση που προσπαθεί να διασπείρει η ΠΕΣΕΔΕ, η διαδικασία υλοποίησης του έργου θα συνεχιστεί κανονικά και χωρίς παρέκκλιση από τους θεσμικούς κανόνες.
Ακολουθεί ολόκληρη η απάντηση της Δημάρχου Σερρών, η οποία κοινοποιήθηκε στον Υπουργό Εσωτερικών κ. Θεόδωρο Λιβάνιο, στην Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κ. Σωτηρία Ντούνη, στο Νομικό Σύμβουλο του Κράτους κ. Χρήστο Μηκτίδη και στα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου Σερρών.
«Απάντηση στην επιστολή καταγγελίας που απηύθυνε η ΠΕΣΕΔΕ στον Υπουργό Εσωτερικών, στο Ελεγκτικό συνέδριο και στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους σχετικά με τη Διακήρυξη Διαγωνισμού για την προμήθεια Κολυμβητικού Κέντρου στο Δήμο Σερρών»
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ
Αξιότιμη κυρία Πρόεδρε
Αξιότιμε κε Νομικέ Σύμβουλε
Σας απευθύνουμε την παρούσα επιστολή προκειμένου να απαντήσουμε στην απαράδεκτη και συκοφαντική επιστολή/καταγγελία της ΠΕΣΕΔΕ κατά του Δήμου μας για τη Διακήρυξη Διαγωνισμού για την προμήθεια Κολυμβητικού Κέντρου στο Δήμο Σερρών. Η πόλη των Σερρών έχει μακροχρόνια παράδοση στην κολύμβηση, με πληθώρα αθλητών και πρωταθλητών σε πανελλήνιο επίπεδο. Από την πόλη μας μάλιστα ξεκίνησε και η πρώτη ομάδα συγχρονισμένης κολύμβησης στην Ελλάδα.
Η παράδοση αυτή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την απόκτηση μιας αξιόλογης κολυμβητικής εγκατάστασης, το Κλειστό Κολυμβητήριο της Κοιλάδας Αγ. Αναργύρων πριν από περίπου 50 χρόνια. Ένα κτίριο ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος το οποίο εγκαινιάστηκε το 1976, το οποίο όμως δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχει παρουσιάσει σοβαρά προβλήματα φθοράς, με αποτέλεσμα να παραμένει πλέον κλειστό, καθώς κρίθηκε επικίνδυνο αν δεν προηγηθούν σοβαρές εργασίες συντήρησης και αναστήλωσης.
Η Δημοτική μας αρχή προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της έλλειψης της αθλητικής εγκατάστασης, εξασφάλισε τον Ιούλιο του 2024 χρηματοδότηση ποσού 1.800.000,00 € για την: «Προμήθεια και εγκατάσταση βιομηχανοποιημένου κολυμβητικού κέντρου προπονητικού χαρακτήρα» από το Ταμείο Αλληλεγγύης. Η χρηματοδότηση αυτή αφορά στην προμήθεια και εγκατάσταση βιομηχανοποιημένου κολυμβητικού κέντρου προπονητικού χαρακτήρα και περιλαμβάνει 1) μια (1) ανοξείδωτη κολυμβητική δεξαμενή 25m, με τον ηλεκτρομηχανολογικό & γενικό εξοπλισμό της, 2) ένα (1) προκατασκευασμένο κτίριο υποστηρικτικών εγκαταστάσεων με τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό του, 3) μεταλλικές κερκίδες τεσσάρων (4) βαθμίδων μήκους 25μ. χωρητικότητας 202 ατόμων 4) ένα (1) τηλεσκοπικό στέγαστρο κάλυψης της δεξαμενής ή ισοδύναμο στέγαστρο με επένδυση μεμβράνης κατασκευής «θόλος – μπαλόνι».
Το ανωτέρω βιομηχανοποιημένο κολυμβητικό κέντρο θα χωροθετηθεί στο Αθλητικό Πάρκο Ομόνοιας, και θα αποτελέσει μια εναλλακτική εγκατάσταση μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης του παλιού κολυμβητηρίου. Από την πρώτη στιγμή αποτέλεσε στόχευση και προσπάθειά μας να προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση της προκατασκευασμένης αυτής κολυμβητικής εγκατάστασης το συντομότερο δυνατό, ώστε να μη μείνουν οι πολίτες του Δήμου μας χωρίς Κολυμβητήριο. Στην προσπάθεια αυτή όμως συναντήσαμε και συναντάμε διαρκώς προσκόμματα και αμφισβητήσεις από την πλευρά συγκεκριμένων κύκλων, τα οποία καταλήγουμε να πιστεύουμε ότι είναι στοχευμένα, ενορχηστρωμένα και εξυπηρετούν μικροπολιτικά συμφέροντα. Στα προσκόμματα αυτά ήρθε να προστεθεί η απαράδεκτη κατά την άποψή μας επιστολή/καταγγελία της ΠΕΣΕΔΕ, σχετικά με τον χαρακτηρισμό στη διακήρυξη του Κολυμβητηρίου ως προμήθεια και όχι έργου.
Δηλώνουμε ρητά την πλήρη αντίθεσή μας σε όσα αναφέρει η ΠΕΣΕΔΕ στην από 27 Ιανουαρίου 2025 επιστολή καταγγελίας που σας απευθύνει, σχετικά με την με αρ. 25PROC016179499 2025-01-21 Διακήρυξη του Διεθνούς Διαγωνισμού προμήθειας προκατασκευασμένης πισίνας στο Δήμο Σερρών, καθώς οι αιτιάσεις που αναφέρει είναι νομικά εσφαλμένες, ψευδείς και άκρως συκοφαντικές, και τις αρνούμαστε στο σύνολό τους.
Πιο συγκεκριμένα:
(α) Πρώτον, η προκηρυχθείσα δημόσια σύμβαση αφορά καθαρά σε “προμήθεια” και όχι σε “έργο”, διότι προβλέπει την αγορά και εγκατάσταση προκατασκευασμένης πισίνας η οποία και δεν θα κατασκευαστεί από τον ανάδοχο από το μηδέν αλλά πρόκειται για εργοστασιακό προϊόν το οποίο ο ανάδοχος θα προμηθεύσει στο Δήμο Σερρών και θα τοποθετήσει σε ειδική βάση/υπόβαθρο. Η δε κατασκευή της βάσης αυτής αποτελεί έργο και ειδικότερα συνοδό έργο της συνολικής εγκατάστασης του Κολυμβητικού Κέντρου. Η βάση αυτή θα κατασκευαστεί ως «δημόσιο έργο» προϋπολογισμού περίπου 450.000,00 €, που έχει ήδη μελετηθεί και θα προκηρυχθεί από το Δήμο μας. Οι όροι δόμησης και η σχετική Οικοδομική άδεια που αναφέρει η ΠΕΣΕΔΕ αφορούν αυτήν ακριβώς την κατασκευή της βάσης, η οποία και αποτελεί ξεκάθαρα ένα ξεχωριστό έργο κατά την περιγραφή του Ν 4412/2016. Υπό αυτά τα δεδομένα, ο χαρακτηρισμός της σύμβασης ως “προμήθειας” και όχι “έργου” είναι απόλυτα ορθός από νομικής απόψεως και συμμορφώνεται πλήρως με τις σχετικές προβλέψεις του εθνικού και ενωσιακού δικαίου περί δημοσίων συμβάσεων.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 2 παρ. 1 περ. 6-9 ν. 4412/2016, που ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο τις προβλέψεις της ενωσιακής Οδηγίας 2014/24/ΕΕ, ορίζεται ότι:
«6) ως “δημόσιες συμβάσεις έργων” και ως “συμβάσεις έργων” νοούνται οι συμβάσεις που έχουν ως αντικείμενο:
α) την εκτέλεση ή συγχρόνως τη μελέτη και την εκτέλεση εργασιών που αφορούν μία από τις δραστηριότητες που αναφέρονται στο Παράρτημα II του Προσαρτήματος Α’ και στο Παράρτημα Ι του Προσαρτήματος Β’,
β) την εκτέλεση ή συγχρόνως τη μελέτη και την εκτέλεση έργου,
γ) την υλοποίηση, με οποιαδήποτε μέσα, έργου ανταποκρινόμενου στις απαιτήσεις που ορίζει η αναθέτουσα αρχή ή ο αναθέτων φορέας που ασκεί αποφασιστική επιρροή στο είδος ή τη μελέτη του έργου,
7) ως “έργο” νοείται το αποτέλεσμα ενός συνόλου δομικών εργασιών ή εργασιών μηχανικού, το οποίο επαρκεί καθαυτό για την επιτέλεση οικονομικής ή τεχνικής λειτουργίας,
7α) ως “δημόσιες συμβάσεις μελετών και τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών νοούνται όλες οι συμβάσεις με αντικείμενο την εκπόνηση μελετών και την παροχή τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, οι οποίες συνδέονται με την εκτέλεση έργου, κατά την έννοια της περ. 7 ή τον χωρικό σχεδιασμό, όταν οι μελέτες δεν εκπονούνται και οι υπηρεσίες δεν παρέχονται από το προσωπικό της αναθέτουσας αρχής,
8) ως “δημόσιες συμβάσεις προμηθειών” και ως “συμβάσεις προμηθειών” νοούνται οι συμβάσεις που έχουν ως αντικείμενο την αγορά, τη χρηματοδοτική μίσθωση, τη μίσθωση ή τη μίσθωση πώληση, με ή χωρίς δικαίωμα αγοράς, προϊόντων. Μια σύμβαση προμηθειών μπορεί να περιλαμβάνει, παρεμπιπτόντως, εργασίες τοποθέτησης και εγκατάστασης,
9) ……….
Στις συμβουλευτικές υπηρεσίες υπάγονται ιδίως οι οικονομικές μελέτες, κοινωνικές μελέτες και μελέτες οργάνωσης και επιχειρησιακής έρευνας […]».
META MAGAZINO: Διαβάστε εδώ το χριστουγεννιάτικο τεύχος
Με βάση τους ανωτέρω ορισμούς, ως δημόσιο έργο χαρακτηρίζεται κάθε έργο που έγκειται στην πραγματοποίηση ενός συνόλου οικοδομικών εργασιών ή εργασιών μηχανικού και που είναι προορισμένο από μόνο του να ικανοποιεί μια τεχνική λειτουργία. Ο ενωσιακός, εξάλλου, ορισμός τη έννοιας της “σύμβασης δημοσίου έργου” κατά την Οδηγία 2014/24/ΕΕ δεν περιλαμβάνει όλες τις επισκευές, συντηρήσεις και επεκτάσεις υπαρχόντων έργων, ούτε φυσικά και την προμήθεια προκατασκευασμένων προϊόντων αλλά αποκλειστικά τη δημιουργία μιας νέας κατασκευής, η οποία δεν υπήρχε στον εξωτερικό κόσμο προηγουμένως (βλ. Δ. Ράικου, Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων, 2017, σ. 51-52). Ως σύμβαση προμήθειας εξάλλου χαρακτηρίζεται κάθε δημόσια σύμβαση που αφορά την αγορά έτοιμου προϊόντος, καθώς και τις εργασίες τοποθέτησης και εγκατάστασής του. Εξάλλου η συνολική εγκατάσταση περιλαμβάνει και συνοδό έργο, όπως προαναφέρθηκε, το οποίο και αποτελεί ξεχωριστή δημόσια σύμβαση για την κατασκευή της βάσης και των συνοδών εγκαταστάσεων, πάνω στις οποίες θα τοποθετηθεί/εγκατασταθεί η προκατασκευασμένη πισίνα από τον ανάδοχο.
Είναι προφανές ότι η προμήθεια του «προϊόντος» αυτού μαζί με τις εργασίες τοποθέτησής του δεν αποτελεί έργο, και δεν πληρεί τα ανωτέρω κριτήρια ώστε να θεωρηθεί αντικείμενο σύμβασης δημοσίου έργου. Επομένως, ο χαρακτηρισμός της σύμβασης ως “προμήθειας” και όχι ως “έργου” είναι απολύτως νόμιμος. Εξάλλου ο Δήμος Σερρών χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Αλληλεγγύης με το ποσό των 1.800.000,00 € για την προμήθεια/εγκατάσταση προκατασκευασμένης πισίνας και όχι για έργο. Κατά την υποβολή της πρότασης από το Δήμο Σερρών δεν υπήρχε ουδεμία αμφισβήτηση ότι επρόκειτο για προμήθεια, και μάλιστα αναφέρθηκε ρητά και ότι ο Δήμος αναλαμβάνει την υποχρέωση να κατασκευάσει ως συνοδό έργο με δικά του χρήματα την βάση στην οποία θα τοποθετηθεί η προκατασκευασμένη πισίνα.
(β) Δεύτερον, δηλώνουμε τη ρητή μας αντίθεση στις καταγγελίες και αναφορές της επιστολής περί δήθεν αδιαφάνειας και μη τήρησης των όρων δημοσιότητας, και στον τεχνητό περιορισμό του ανταγωνισμού. Επισημαίνεται ότι η επίμαχη σύμβαση έχει δημοπρατηθεί ως “προμήθεια” με διεθνή διαγωνισμό, που δημοσιεύεται σε Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή αποκτά τη μέγιστη δυνατή δημοσιότητα. Ταυτόχρονα, διασφαλίζει ευρύτερο πλαίσιο και μεγαλύτερη ευχέρεια λειτουργίας του ανταγωνισμού και ουδόλως διαστρεβλώνει τους όρους αυτού, αφού ο διεθνής του χαρακτήρας και ο μη περιορισμός του μόνο σε εταιρείες που λαμβάνουν δημόσια τεχνικά έργα διασφαλίζει τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή υποψηφίων και την καλύτερη διάσταση ποιότητας – τιμής, χάριν του δημοσίου συμφέροντος.
Επισημαίνεται ότι οι εργοληπτικές επιχειρήσεις, δηλαδή τα μέλη της ΠΕΣΕΔΕ ούτε αποκλείστηκαν από τη δυνατότητα συμμετοχής στον διαγωνισμό ούτε περιορίστηκαν καθ’ οιονδήποτε τρόπο στη δυνατότητά τους να υποβάλουν προσφορές σύννομες και ικανές να οδηγήσουν στην κατακύρωση του έργου σε αυτές. Συνεπώς, και παρά τους ψευδείς αντίθετους ισχυρισμούς της επιστολής καταγγελίας, έχει διασφαλιστεί πλήρως η ελευθερία του ανταγωνισμού, έχει δοθεί δυνατότητα αύξησης των ανταγωνιστών υποψηφίων, με τις εντεύθεν ευεργετικές για το δημόσιο συμφέρον συνέπειες, και έχουν τηρηθεί στο ακέραιο η αρχή της διαφάνειας και της δημοσιότητας.
Πρέπει επίσης να τονίσουμε, ότι εάν ο Δήμος Σερρών ακολουθούσε την πρακτική που προτείνουν οι καταγγέλλοντες, αυτό θα λειτουργούσε πολλαπλά σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, διότι εκτός των άλλων θα οδηγούσε σε εφαρμογή άλλων κανόνων τιμολόγησης και υπολογισμού της αμοιβής του αναδόχου: σε περίπτωση που το εν λόγω αντικείμενο αφορούσε σε “έργο” και όχι σε “υπηρεσία”, και με δεδομένο ότι το συνολικό κόστος των εργασιών (προμήθειας και έργου θα ήταν ανάλογο, ήτοι περίπου 2.250.000,00 € με ΦΠΑ, λαμβάνοντας υπόψη εργολαβικό όφελος 18%, απρόβλεπτες δαπάνες 15% και πρόβλεψη αναθεώρησης περίπου 15%, ο προϋπολογισμός με ΦΠΑ θα διαμορφωνόταν στο ποσό των 3.500.000,00 € περίπου, οδηγώντας τον προϋπολογισμό του Ταμείου Αλληλεγγύης σε επιπρόσθετη επιβάρυνση ύψους 1.700.000,00 € περίπου. Κατ’ ακολουθία, εμμέσως πλην σαφώς προκύπτει ότι τα κίνητρα των καταγγελλόντων δεν κινούνται στην κατεύθυνση διασφάλισης της νομιμότητας.
γ) Επισημαίνουμε επίσης ότι τα τεύχη του διαγωνισμού αυτού αναρτήθηκαν προς δημόσια διαβούλευση στον διαδικτυακό τόπο του ΕΣΗΔΗΣ για ένα μήνα. Καμία εργοληπτική εταιρεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ούτε και άλλος υποψήφιος ανάδοχος, ή ακόμη και ο ίδιος ο καταγγέλων φορέας της ΠΕΣΕΔΕ κινήθηκαν νωρίτερα προς την κατεύθυνση της αμφισβήτησης του κύρους του διαγωνισμού, υποβάλλοντας ερωτήματα για διευκρινίσεις ή παρατηρήσεις στον οικείο διαδικτυακό τόπο του διαγωνισμού στο ΕΣΗΔΗΣ, κατά τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης. Αντιθέτως, τα τεύχη του διαγωνισμού αυτού δεν έλαβαν το παραμικρό σχόλιο ή παρατήρηση. Να σημειωθεί ότι οι εργοληπτικές εταιρείες λαμβάνουν καθημερινή ενημέρωση για τα τεύχη των διαγωνισμών που βγαίνουν για δημόσια διαβούλευση. Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι η καταγγελία αυτή πέρα από οψιγενής, ανειλικρινής και εσφαλμένη, είναι και πλήρως προσχηματική και προφανώς εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα και όχι την προστασία του ανταγωνισμού και του δημόσιου συμφέροντος.
δ) Υπάρχει πληθώρα ανάλογων περιπτώσεων στο παρελθόν και στο Δήμο Σερρών και σε άλλους φορείς οι οποίοι προχώρησαν σε παρόμοιες διαδικασίες και ουδόλως υπήρχε παρόμοια αντίδραση καταγγελίας από τον ίδιο φορέα. Πριν από 2 περίπου χρόνια ο Δήμος Σερρών διενήργησε διεθνή διαγωνισμό «προμήθειας και εγκατάστασης» λιφτ στο χιονοδρομικό κέντρο του Λαϊλιά αξίας 1.500.000,00 €, και πριν από τρία χρόνια ο Δήμος Σερρών προέβηκε στην «προμήθεια και εγκατάσταση» δύο προκατασκευασμένων νηπιαγωγείων. Παρ’ όλο που πρόκειται για πανομοιότυπες περιπτώσεις, η ΠΕΣΕΔΕ τότε ουδόλως αντέδρασε στους διαγωνισμούς αυτούς οι οποίοι μάλιστα δεν είχαν τεθεί και σε δημόσια διαβούλευση. Κατά τον ίδιο τρόπο η ΠΕΣΕΔΕ δεν έχει καταγγείλει την «προμήθεια» άλλων προκατασκευασμένων κολυμβητηρίων στην οποία έχουν προβεί και άλλοι Δήμοι στην Ελλάδα με τις ίδια ακριβώς διαδικασίες όπως ο Δήμος Σερρών. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Δήμο Ζίτσας, τον Δήμο Κισσάμου και το Δήμο Άργους Ορεστικού.
Κατόπιν τούτου καταγγέλλουμε την απαράδεκτη και παντελώς ψευδή, συκοφαντική και παραπλανητική επιστολή/καταγγελία της ΠΕΣΕΔΕ, η οποία ουδόλως εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον ή τα συμφέροντα των μελών της ΠΕΣΕΔΕ εργοληπτών δημοσίων έργων, αλλά αποτελεί για μας ξεκάθαρα συκοφαντική και επιλεκτικά στοχευμένη μομφή κατά του Δήμου μας και ιδίως της συγκεκριμένης Δημοτικής Αρχής.
- Για να μαθαίνετε πάντα όλα τα νέα, κάντε like στη σελίδα μας olanea.gr