ΤΕΜΠΗ: Η Ευρωπαία ανακρίτρια καλεί σε απολογία 23 κατηγορούμενους
Τους 23 κατηγορούμενους, μη πολιτικά πρόσωπα, που ελέγχονται ποινικά για τη μη εκτέλεση της σύμβασης 717, καλεί στις 28 Φεβρουαρίου η Ελληνίδα Ευρωπαία ανακρίτρια, Χριστίνα Σαλάππα.
Οι κατηγορούμενοι, εκ των οποίων 18 στελέχη του Δημοσίου, καλούνται από την κ. Σαλάππα, η οποία χειρίζεται την υπόθεση μετά την άσκηση ποινικής δίωξης από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, να λογοδοτήσουν για σειρά κακουργηματικών πράξεων που κατά περίπτωση αφορούν απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και ψευδείς βεβαιώσεις.
Οι κλήσεις συμπίπτουν με την ημέρα που συμπληρώνεται ένα έτος από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Η υπόθεση ερευνάται από τον εφέτη – ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαΐμη, ο οποίος έχει λάβει αντίγραφο της δικογραφίας που χειρίζεται η κ. Σαλάππα, καθώς έχει διευρύνει τον κύκλο των κατηγορουμένων για το δυστύχημα, με πρόσωπα που περιλαμβάνονται στην υπόθεση της «717».
Ολοι οι κατηγορούμενοι εκτιμάται ότι θα ζητήσουν προθεσμία για να προετοιμάσουν την υπεράσπισή τους, μετά τη δίωξη της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, η οποία έχει αποστείλει στη Βουλή τη δικογραφία για τα ανεκτέλεστα έργα, προκειμένου να κριθεί αν θα αναζητηθούν ενδεχόμενες ευθύνες των πρώην υπουργών Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη.
Ειδικότερα, η κ. Σαλάππα καλεί ενώπιόν της σε απολογία:
* 14 υπαλλήλους της ΕΡΓΟΣΕ στους οποίους αποδίδεται απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις που πιστώθηκαν για την εκτέλεση του έργου. Από αυτούς δύο βαρύνονται και με την κατηγορία της ψευδούς βεβαιώσεως με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
* 4 στελέχη της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), στους οποίους αποδίδεται απιστία κονδυλίων.
* 5 ιδιώτες, νομίμους εκπροσώπους και στελέχη της αναδόχου κοινοπραξίας, οι οποίοι κατηγορούνται ως ηθικοί αυτουργοί στις πράξεις των δημοσίων υπαλλήλων, δηλαδή για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
Σύμφωνα με ανακοίνωση που είχε εκδώσει η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, οι κατηγορίες που απήγγειλαν οι εντεταλμένοι εισαγγελείς του γραφείου της στην Αθήνα, αφορούν τη σύμβαση μεταξύ της θυγατρικής του ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και της κοινοπραξίας δύο εταιρειών ως αναδόχου του έργου «για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016 – γνωστή ως “Σύμβαση 717”. Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717. Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου».
Οπως επισήμανε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία είχε ξεκινήσει έρευνα για τις συμβάσεις που αφορούν το σιδηροδρομικό δίκτυο από τον Νοέμβριο του 2018, η «717» και η συμπληρωματική σύμβαση «συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος “Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)”, με τη συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%».
Οι Ευρωπαίοι εισαγγελείς τονίζουν πως εξαρχής «οι δύο εταιρείες που αποτελούσαν την ανάδοχο κοινοπραξία, αμέσως μετά την υπογραφή της Σύμβασης 717, χώρισαν αυθαίρετα το έργο μεταξύ τους. Η μία από τις εταιρείες ανέλαβε να εκτελέσει το βόρειο τμήμα του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε να εκτελέσει το έργο στο μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε η θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023» και συμπληρώνουν πως η δεύτερη εταιρεία της κοινοπραξίας, κατά παράβαση των όρων της Σύμβασης «είχε αναθέσει την εκπόνηση των τεχνικών μελετών σχετικά με τα συστήματα Σηματοδότησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Πλατύ σε μια τρίτη εταιρεία, η οποία δεν διέθετε την απαιτούμενη ειδική τεχνογνωσία».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εισαγγελικής έρευνας, δόθηκαν στην αρχική σύμβαση συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ.
Οσον αφορά τους κατηγορούμενους από τη Διαχειριστική Αρχή, σύμφωνα με τη δικογραφία «παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που υπέβαλαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως μη ορθά και ελλιπή, οι δημόσιοι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν τη χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. και του ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15,6 εκατομμυρίων ευρώ».
Επισημαίνεται πως για σκέλος της υπόθεσης της 717, διενεργείται επίσης προκαταρκτική εξέταση από εισαγγελέα Πρωτοδικών καθώς η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία απέστειλε αντίγραφο της δικογραφίας στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, κρίνοντας ότι υπάρχουν στοιχεία που δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της. Πλην όμως πρέπει να αξιολογηθούν για ενδεχόμενη παράβαση καθήκοντος από την πλευρά των επιθεωρητών – ελεγκτών της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), στους οποίους ανατέθηκε από τις εθνικές εισαγγελικές Αρχές, η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της Σύμβασης 717.
Οι εν λόγω επιθεωρητές ελέγχονται καθώς φαίνεται να προκύπτουν αντιφάσεις μεταξύ ευρημάτων που οδηγούν σε οικονομική ζημιά από την καθυστέρηση υλοποίησης της σύμβασης και των συμπερασμάτων τους στα οποία δεν καταλήγουν σε προσδιορισμό πραγματικής ή υποθετικής ζημιάς.
ΤΕΜΠΗ: Η Ευρωπαία ανακρίτρια καλεί σε απολογία 23 κατηγορούμενους
Δείτε επίσης: Δ. ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ: Yποστηρίζουμε όλα τα αιτήματα των αγροτών
- Για να μαθαίνετε πάντα όλα τα νέα, κάντε like στη σελίδα μας olanea.gr