fbpx
27 C
Serres
Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024
No menu items!

ΑρχικήSTORIESΤα μετά την επιστροφή του Μάρκο Πόλο… (του Μάρκου Μπόλαρη)

Τα μετά την επιστροφή του Μάρκο Πόλο… (του Μάρκου Μπόλαρη)

Τα μετά την επιστροφή του Μάρκο Πόλο… (του Μάρκου Μπόλαρη)

Είναι εξόχως ενδιαφέρουσα περίοδος ο ιδ’ αιώνας !

Έχει μόλις επιστρέψει στα 1295 ο Μάρκο Πόλο, τούτος ο βενετσιάνος τυχοδιώκτης, από το είκοσιπενταετές ταξίδι του στην Κίνα κι έχει αναδείξει την Τραπεζούντα των Μεγάλων Κομνηνών σαν ένα κόμβο του δρόμου του μεταξιού. Κι είναι σε ένταση ο ναυτικός κι εμπορικός ανταγωνισμός της Βενετιάς και της Γένοβας, αδυσώπητος ανταγωνισμός των ιταλικών πόλεων που τρέπονται σε δημοκρατίες. Οι Μαμελούκοι, σκλάβοι πολεμιστές , αυτονομούνται από τα στρατεύματα του Χαλιφάτου και εδραιώνουν στα 1250 και γιά τρείς αιώνες την κυριαρχία τους στην Αίγυπτο. Οι Οθωμανοί , ασήμαντη τουρκική φυλή στη Μικρά Ασία, σηκώνει κεφάλι κι ετοιμάζεται για την εισβολή στην Ευρώπη , διαβαίνοντας τον Ελλήσποντο, νά ‘τοι κιόλας τον διαβαίνουν. Οι Ρώσσοι, γύρω από την Μόσχα και το Βλαντιμίρ, προσπαθούν να αντιπαλέψουν τους καβαλάρηδες της Χρυσής Ορδής των Μογγόλων. Οι Βούλγαροι διηρημένοι παραπατούν, ενώ οι Σέρβοι με τον ικανότερο βασιλιά τους , τον Στέφανο, λέω , τον Ντουσάν, πολεμούν και φτάνουν στον κολοφώνα της ακμής τους. Στην Ευρώπη η σύγκρουση του παπισμού με τον Βασιλιά της Γαλλίας Φίλιππο τον Δ’ οδηγεί στον θάνατο του Πάπα Βονιφάτιου και στην Βαβυλώνια αιχμαλωσία του παπισμού στην Αβινιόν από το 1309 μέχρι το 1376 με επτά Πάπες υπό τον απόλυτο έλεγχο της Γαλλικής Μοναρχίας.

Στα μέσα του ιδ’ αιώνα ένα καράβι στην Κριμαία, στο λιμάνι της Θεοδοσίας, εκτός από εμπορεύματα φορτώνει και τον Μαύρο Θάνατο, και τον αποβιβάζει στη Σικελία στα 1347. Η πανώλη θερίζει τον ευρωπαϊκό πληθυσμό , έτσι ώστε οι επιστήμονες να ανεβάζουν τα θύματα στα 100 – 200 εκατομμύρια ανθρώπων ! Η μεγαλύτερη καταστροφή στην ιστορία της ανθρωπότητας , από την οποία πέρασαν τρείς – τέσσερες αιώνες γιά να ξανανακάμψει ο πληθυσμός στα επίπεδα του 1347 !

Δείτε επίσης: ΣΕΡΡΕΣ-ΣΥΡΙΖΑ: Η ΝΔ ψάχνει ψηφοφόρους στα δημόσια σχολεία

Στην Κωνσταντινούπολη οι Παλαιολόγοι , ο Ανδρόνικος ο Β‘ προσπαθούν να ανασυντάξουν την Αυτοκρατορία, σύντομα θα παρασυρθούν σε ένα εμφύλιο πόλεμο, οργή και κατάρα, ο εγγονός Ανδρόνικος ο Γ’ κατά του παππού του, γύρω οι εχθροί καραδοκούν, πριν να προλάβουν να συνέλθουν από τον πρώτο να κι ο δεύτερος εμφύλιος , βούτυρο στο ψωμί των Οθωμανών , να που περάσαν τα Στενά, να που κατέλαβαν την Καλλίπολη, να που κυρίευσαν το Διδυμότειχο, να που στήνουν πρωτεύουσα την Ανδριανούπολη !
Τιμάται την Β’ Κυριακή της Μεγαλοσαρακοστής κάθε χρόνο , τον ιδ´ αιώνα ορίστηκε αυτό Συνοδικώς, τιμάται η μνήμη του Γρηγορίου του Παλαμά , Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, αφού μέσα σ’ αυτό το εξόχως ενδιαφέρον κλίμα του αιώνος αυτού, είχαμε και μιά αναμέτρηση φιλοσοφικό θεολογική , αφού ένα Ρωμιός από την Κάτω Ιταλία, ο Βαρλαάμ ο Καλαβρός καταφθάνει, τα μαθήματα του Θωμά Ακινάτη να εισηγηθεί στη Θεσσαλονίκη το πρώτον, οι σχολαστικοί αναζητούσαν ερείσματα στην Ανατολή, με την λογική να ερμηνεύσουν τα υπέρ τον Λόγον επιχειρούν, την αριστοτελική μέθοδο χρησιμοποιούν, γοητευμένοι που μετά από αιώνες σιγής συναντούν τους Έλληνες, κι είναι ο Γρηγόριος, γόνος των Παλαμάδων της Κωνσταντινούπολης, μαθητής του κλεινού Μεγάλου Λογοθέτη Θεόδωρος του Μετοχίτη, αυτός που επωμίζεται την ευθύνη της απάντησης, με το στόμα του και την γραφίδα του η Ανατολή, η καθ’ ημάς , θα απαντήσει υπέρ της Αληθείας !

Είναι χαρακτηριστικό το περιστατικό που μας διασώζει ο βιογράφος του Φιλόθεος ο Κόκκινος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως και ήδη εν Αγίοις καταταχθείς, ένα περιστατικό στο Μεγάλο Παλάτι , την εποχή της μαθητείας του Γρηγορίου, όταν παρουσία του Αυτοκράτορα Ανδρονίκου του Β’ ο Μέγας Λογοθέτης «διαλεγόμενος μια ημέρα με τον Γρηγόριο γιά την Λογικήν του Αριστοτέλους, τέτοιας λογής νοήματα και αποκρίσεις ήκουσε από την γλώσσαν του νεαρού Γρηγορίου, και τόσον υπερβολικά εθαύμαζαν την προκοπήν του νέου, εις τόσον ότι δεν ηδυνήθη να βαστάξη και να κρύψη τον θαυμασμόν του, αλλά στρέψας τον Λόγον με θάμβος και έκπληξιν προς τον βασιλέα, βασιλεύ, είπε, καθώς εγώ νομίζω και αυτός ο ίδιος ο Αριστοτέλης, εάν ευρίσκετο εδώ παρών και εγίνετο ακροατής του νέου τούτου, βεβαιότατα ήθελαν τον επαινέσει βαθύτατα»!

Δείτε επίσης: Τ.ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: Ο ΣΥΡΙΖΑ Σερρών πλανάται ή παραπλανά;

Ο Θεσσαλονίκης Γρηγόριος ο Παλαμάς τω όντι και την γνώσιν και την μάθησιν της έξω σοφίας κατείχε και την αγχίνοια διέθετε και το πνεύμα γιά την σπουδή των φίλοσοφικών μαθημάτων και μάλιστα των του Αριστοτέλους συγγραμμάτων πλατυτάτων όντων και δυσκολωτάτων , κατά την διαβεβαίωσαν του βιογράφου του. Σύνοδοι επί Συνόδων εν Κωνσταντινουπόλει, σύνοδοι και ψευδοσύνοδοι συγκροτούνται, η Αλήθεια γιά την Μυστική Θεολογία , η Αλήθεια γιά τις Άκτιστες Ενέργειες της Θεότητας, το Φώς της Μεταμορφώσεως ως Θεία έλλαμψη, τι αγωνία αυτή του ανθρώπου γιά το φώς, διηνεκής αγωνία στους αιώνες , και στην μάχη τούτη γιά την Αλήθεια οι εμφύλιες έριδες, ο αδελφοκτόνος εμφύλιος, Παλαιολόγοι και Καντακουζηνοί, να κι οι Σέρβοι , να κι οι Βενετσιάνοι κι οι Οθωμανοί, στη φυλακή της Πόλης ο υπέρμαχος της Αληθείας Γρηγόριος, ως δήθεν της αντιμαχομένης μερίδος οπαδός, ο ειρηνοποιός αντιμετωπίζεται ως φατριαστής, ει εμέ εδίωξαν και υμάς διώξουσι, κι ύστερα αιχμάλωτος στα χέρια των Οθωμανών , διάλογο θα ανοίξει θεολογικό γιά να κατατροπώσει τας των μουσουλμάνων πλοκής, στην Προύσα και στην Νίκαια, κι ο Πατριάρχης Κάλλιστος ο Κωνσταντινουπόλεως θα προεδρεύσει της Συνόδου, ναί, ο Κάλλιστος αυτός που ως διαμεσολαβητής της ειρήνης και της συμμαχίας μεταξύ Ρωμιών και Σέρβων έφτασε στην θεοφρούρητο πόλη των Σερρών , μα πριν προλάβει να φέρει σε πέρας το ποθούμενο με διαβουλεύσεις γιά συμμαχία που θα απ ωθούσε τους Οσμανλήδες στην Ασία, με συνομιλητή την χήρα του Ντουσάν , κι ο Ιωάννης ο Ούγκλεσης από κοντά , Δεσπότης των Σερρών θα γενή , τον προλαβαίνει ο Μαύρος Θάνατος κι αυτόν και την συνοδεία του , μα και πλείστους από την αυλή της Τσαρίνας εθανάτωσε τούτη η φοβερή πανώλη, κηδεύτηκε κατά πως έπρεπε ο Πατριάρχης Κάλλιστος στα Σέρρας , το εξαίρετο ταφικό παρεκκλήσι μπροστά από την αρχαία Μητρόπολη των Σερρών των Αγίων Θεοδώρων μαρτυρεί του λόγου το αληθές , όπως εξάλλου μαρτυρεί κι η τοιχογραφία στην Πατριαρχική και Σταυροπηγισκή Μονή του Τιμίου Προδρόμου , έξω από το Μακρυναρίκι στα νότια του Καθολικού μαρτυρεί την έγνοια και τον ενδιαφέρον του Αυτοκράτορος Ανδρονίκου του Β’ του Παλαιολόγου γιά τας Σέρρας και την περιοχή τους και την Προδρόμεια εν Μενοικείω όρει Μονή !

Α ! Τούτος ο ιδ´ αιώνας , ο προκλητικός !
Κι αφορμή στάθηκε τούτων των αφιλόδοξων γραμμών Γρηγόριος ο Παλαμάς , που γιόρταζε προχτές, καυχάται δικαίως η Θεσσαλονίκη , τούτος που έκραζε «φώτισόν μου το σκότος» , ώστε να ελλάμψει τα των Θαβωρείων εμπειριών του, την αλήθεια διασώζων, και καταυγάζων ημίν τοις εν σκότει και σκιά θανάτου καθημένοις !
Έρρωσθε , συνταξιδευτές !

ΥΓ
Στην μικρογραφία του χειρογράφου από Παρισινό Κώδικα ο Αυτοκράτορας Ιωάννης Καντακουζηνός προεδρεύει της Συνόδου και δίπλα του ο εν Αγίοις Πατριάρχης Κάλλιστος Κωνσταντινουπόλεως . Δίπλα η τοιχογραφία του Αυτοκράτορος Ανδρονίκου του Β´ του Παλαιολόγου στην Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σερρών.

*Ο Μ.Μπόλαρης είναι πρώην βουλευτής και υπουργός.
Τα μετά την επιστροφή του Μάρκο Πόλο… (του Μάρκου Μπόλαρη)
Δείτε επίσης: ΑΓΡΟΤΕΣ: Νέες πληρωμές 76 εκατ.€ από τον ΕΛΓΑ
  • Για να μαθαίνετε πάντα όλα τα νέα, κάντε like στη σελίδα μας olanea.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΝΕΑ

- Advertisment -