Κ. ΜΠΟΥΜΠΑΣ: Η ομιλία στη Βουλή για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (BINTEO)
Η ομιλία του Βουλευτή Σερρών Κ. Μπούμπα στην ολομέλεια της Βουλής:
Κύριοι του Υπουργείου, έρχεται για μία ακόμη φορά με πολύ μεγάλη καθυστέρηση μια ακύρωση πάρα πολλών ετών που θυμίζει ακόμη και τη συνθήκη του Κιότο του 1997 και ό,τι αυτό συνεπάγεται που καθυστερήσαμε, αλλά είναι διαδικαστικού χαρακτήρα, όπως το άρθρο 3, το 9, το 10, το 11 και το 12 χωρίς να δίνει επίλυση ουσιαστική στην περιβαλλοντική προστασία.
Πριν πάω σε αυτό το οποίο σχετίζεται και με τις Συνθήκη ESPOO- και θα την αναλύσουμε αυτή τη Φινλανδική Συνθήκη ESPOO που έγινε από το 1997 και μετά το 2014 και 2017- ήταν μια συνθήκη που έπρεπε να σεβαστεί και η Τουρκία σε ότι αφορά τον πυρηνικό αντιδραστήρα του Ακούγιου στην περιοχή Μερσίνα και δεν σεβάστηκε τη συγκεκριμένη φινλανδική συνθήκη. Και έπρεπε και εμείς ως χώρα μέσω του Υπουργείου Εξωτερικών να καταγγείλουμε αυτό,διότι η Συνθήκη ESPOO συνδέεται καθαρά με διασυνοριακό πρόγραμμα περιβαλλοντικών επιπτώσεων και προστασίας και θα έπρεπε η Τουρκία βήμα- βήμα, καρέ- καρέ, δηλαδή, να ενημερώνει όλα τα κράτη της Μεσογείου μεταξύ αυτών φυσικά και την Ελλάδα αλλά και την ιβηρική αλλά και την Ιταλία, δεν το έχει πράξει, και αν αρχίσουμε να μιλάμε για το συγκεκριμένο πυρηνικό αντιδραστήρα- όπως και για τον πυρηνικό αντιδραστήρα του Κοζλοντούι στη Βουλγαρία κοντά στο Δούναβη θα δούμε πάρα πολύ μεγάλες πληγές ορατές αλλά και κίνδυνο που αφορά το περιβάλλον.
Πριν πάμε σε αυτήν την διαδικαστικού χαρακτήρακύρωση,επισημαίνουμε ότι δεν έπρεπε να συμπεριλαμβάνει μαζί υγεία και περιβάλλον.Έπρεπε τα υπουργεία να είναι ξεχωριστά και να έχουμε περαιτέρω ενημέρωση για τις επιπτώσεις της υγείας.Διότι το περιβάλλον είναι μια παρατήρηση και μέσω της παρατήρησης θα μπορέσουμε, τουλάχιστον, να ασκήσουμε μια ορθή περιβαλλοντική στρατηγική, πράγμα δεν το έχουμε κάνει ως χώρα και μπορούμε να το αναλύσουμε, αλλά θέλει ώρα. Εμείς ως Ελληνική Λύση έχουμε κάνει αρκετές προτάσεις – μπορούμε να τις επαναλάβουμε – σε αρκετά θέματα και επιφυλασσόμαστε, διότι είναι μία κύρωση, καθαρά όπως είπα, διαδικαστικού χαρακτήρα, με μία πολύ μεγάλη καθυστέρηση από το 2003 και εντεύθεν. Αλλά, όπως είναι το άρθρο 3, με τη συμμετοχή του κοινού, εκεί υπάρχουν και οι λεγόμενες μη κυβερνητικές οργανώσεις, θα έπρεπε να ξέρουμε, να γνωρίζουμε πολύ περισσότερα, ποιες είναι αυτές, ποιοι είναι αυτοί που σχετίζονται με την έρευνα σε ό,τι αφορά και οι πολίτες ακόμη που θα συνδράμουν, όπως λέει η συγκεκριμένη κύρωση για την προστασία του περιβάλλοντος.
Θα ανοίξουμε μια μικρή παρένθεση τώρα, κυρία Πρόεδρε, κύριε και κυρία Υπουργέ, σε ότι αφορά το θέμα των πυρκαγιών.Εμείς έχουμε κάνει προτάσεις, οι οποίες έχουν πέσει στο κενό και οι οποίες δεν είναι καθαρά μόνο προτάσεις της Ελληνικής Λύσης. Ήταν και μια δέσμευση του Πρωθυπουργού, του κυρίου Μητσοτάκη, ακόμα και πριν βγει Πρωθυπουργός, δηλαδή και προ του 2019, από την αντιπολίτευση τότε.Μιλάμε για έρευνες οι οποίες δεν έχουν αξιοποιηθεί, όπως είναι η έρευνα του Γκολντάμερ και του Γκουρμπάτση, που είναι στο χρονοντούλαπο. Μάλιστα,ο Γκολντάμερείναι ειδικός στους εμπρησμούς σε παγκόσμιο επίπεδο και έχει κάνει σειρά προτάσεων, διότι συνεχίζεται αυτή η γραφειοκρατία σε ό,τι αφορά την πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών από πάρα πολλά υπουργεία, πάνω από 17 – 18 φορείς, αν θυμάμαι καλά, έλεγε ο κ. Γκολντάμερ, από τους καλύτερους επαΐοντες στον χώρο των πυρκαγιών σε παγκόσμιο επίπεδο και δη των εμπρησμών.Είχε ζητήσει να υπάρχει μια διακομματική ομοψυχία σε αυτό, δηλαδή, να μη κομματικοποιηθεί – και καλά έκανε ο συγκεκριμένος ερευνητής – πράγμα,όμως, που η συγκεκριμένη έρευνα, δεν αξιοποιήθηκε ποτέ και είναι στο χρονοντούλαπο. Και θα ήταν καλό η Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός να μας πει, γιατί δεν αξιοποιεί τη μεγάλη αυτή έρευνα του κ. Γκολντάμερ, που μιλούσε στην Ελλάδα με λεπτομέρειες για το πώς μπορεί να γίνει η πρόληψη των πυρκαγιών.
Από την άλλη, βλέπουμε ότι είναι σισύφεια η προσπάθεια και φέτος.Είχαμε και έχουμε μεγάλη καταστροφή, δυστυχώς, παρά τις διαβεβαιώσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης, ότι δεν θα έχουμε τα περσινά και τα προπερσινά αποτελέσματα που ήταν οδυνηρά για το περιβάλλον. Έχουμε νέες έρευνες που μας προβληματίζουν σε ό,τι αφορά τις ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά και σε αυτό θα έπρεπε να υπάρχουν πιο ολοκληρωμένες μελέτες και από πλευράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχει βέβαια και η έκθεση του στρατηγού Γκουρμπάτση, σε ό, τι αφορά τους εμπρησμούς, που ούτε αυτή την αξιοποιήσαμε.
Θέλουμε να πούμε, λοιπόν, ότι το προλαμβάνειν πάντα καλύτερο του θεραπεύειν.Μια Δασική Υπηρεσία που είχε να συναντηθεί με την Πυροσβεστική Υπηρεσία πάνω από 19 χρόνια, με τις αρμοδιότητες να φεύγουν από τη Δασική Υπηρεσία να πηγαίνουν στην Πυροσβεστική, εκπρόσωπος των δασεργατών να λέει ότι δεν καθαρίστηκαν τα δάση και περιμέναμε πότε θα έρθει το περιβόητο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Ανάπτυξης, το ΕΣΠΑ, για να καθαριστούν, με ελλείψεις στις δασικές υπηρεσίες, με πάνω από 4.300 πυροσβέστες ελλείψεις και περίπου το 30% του στόλου των πυροσβεστικών οχημάτων να είναι πάνω από μία 35ετία.Και να μην προσλαμβάνονται και οι εποχικοί πυροσβέστες, που το θέσαμε ως Ελληνική Λύση και με επίκαιρη ερώτηση και έχουμε αυτή την υπόσχεση, ότι θα μπει ένα ηλικιακό όριο λελογισμένο στα 48 για να απορροφηθούν, διότι έχουν και προϋπηρεσία και ο αριθμός δεν καλύπτει καν τις ελλείψεις της Πυροσβεστικής.
Επίσης, δεν αξιοποιήσαμε αυτό το πρόγραμμα που ακούγαμε από την Κυβέρνηση για τις θερμικές κάμερες, όπως έγινε δάσος της Δαδιάς, που είχαμε νέα καταστροφή, μέσω του Προγράμματος INTERREG με το Χάσκοβο της Βουλγαρίας. Μάλιστα, με ένα κόστος πολύ μικρό είχε βάλει θερμικές κάμερες συνδεδεμένες με Διδυμότειχο και Ορεστιάδα μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 2010. Δεν έγινε το Παρατηρητήριο Ορεινών Διαδρομών που είναι μια παλιά πρόταση, βεβαίως, της Δασικής Υπηρεσίας. Δεν έγιναν τα παρατηρητήρια, έγινε η ομάδα των δασοκομάντος και αυτή,όμως, δεν επαρκεί. Τα καναντέρ έχουν κι αυτά πρόβλημα και όπως κατήγγειλεκαι ο επικεφαλής της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος για το αντιπυρικό υγρό, δεν έχει έρθει στην ώρα του.
Άρα, λοιπόν, αν σκαλίσουμε το θέμα των πυρκαγιών, δυστυχώς, είναι μια σισύφειος προσπάθεια. Οι ευθύνες είναι σε πάρα πολλές κατευθύνσεις και εκεί φαίνεται ότι δεν υπάρχει ένας στρατηγικός σχεδιασμός.Και μετά οι τοπικές κοινωνίες πώς να μη διερωτώνται σε ό,τι αφορά τις ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά, όταν η πρόσφατη έκθεση του Καθηγητή Υδρογεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών του κυρίου Στουρνάρα, πριν από λίγες μέρες,λέει ότι οι ανεμογεννήτριες αλλάζουν το μικροκλίμα της περιοχής, δεν έγιναν οι αρμόδιες μελέτες, ότι διαλύουν τους υδρατμούς στα βουνά, οπότε οι τοπικές βροχές χάνονται.Και μάλιστα, αυτή η έρευνά του, μέσω ενός πανεπιστημιακού καθηγητή, έρχεται τις τελευταίες μέρες.
Έρχονται νέες έρευνες που λένε ότι μια ανεμογεννήτρια μαζί με την τουρμπίνα κοστίζει από 2,3 έως 2,6 εκατομμύρια ευρώ. Η απόσβεση της θα είναι πάνω από δύο χρόνια, άρα αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να υπάρχει πτωτική τιμή στο ηλεκτρικό ρεύμα γιατί ο επιχειρηματίας από αυτές τις ανεμογεννήτριες, που καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο στις ορεινές περιοχές που τοποθετούνται, θα πρέπει να κάνουν και την απόσβεση τους κ.ο.κ..
Έρχονται, λοιπόν, όλα αυτά συσσωρευμένα για να δούμε ότι έχουμε πολλές επιφυλάξεις σε ό,τι αφορά τη λεγόμενη περιβαλλοντική πολιτική και αν πάμε και στα φωτοβολταϊκά. Γιατί και σε λίγο στο νομό Σερρών, στην εκλογική μου περιφέρεια, θα κατασκευαστεί το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο εν Ελλάδι με 466.000 πάνελ από πολυεθνική εταιρεία όπου 90 κτηνοτροφικές μονάδες θα φύγουν από τον χάρτη. Αντιλαμβάνεστε τι επιπτώσεις υπάρχουν και στον πρωτογενή τομέα όταν εδώ και χρόνια υπάρχουν καταγγελίες από τον Αγροτικό Σύλλογο Λιβαδειάς ότι από τις 6.400 αιτήσεις για φωτοβολταϊκά πριν χρόνια στο νομό Βοιωτίας οι 3.500 ήταν έκνομες, διότι δεν προσκόμισαν τίτλο κυριότητας χωραφιών στη ΡΑΕ.
Όλα αυτά μας βάζουν σε ένα προβληματισμό σε ό,τι αφορά το διαδικαστικό χαρακτήρα που έχει η συγκεκριμένη Κύρωση και κυρίως το άρθρο 3 με τη συμμετοχή του κοινού, αλλά και τα άρθρα 9, 10, 11 και 12, όπως είπαμε, που είναι καθαρά διαδικαστικά. Εκεί στο διασυνοριακό πρόγραμμα θα πρέπει πρώτα να διασφαλιστεί ότι το κράτος μέλος θα έχει μια κοινή ευρωπαϊκή στρατηγική από την άλλη όμως θα πρέπει με δικές του ενέργειες να διασφαλίσει τις δικές του περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Και βέβαια μπαίνουν πολλά ερωτήματα ακόμη και με τον νόμο που ψηφίστηκε από μέρους της Νέας Δημοκρατίας για να μπορούν να γίνονται επιχειρηματικές δραστηριότητες με το νέο νόμο σε περιοχές προστατευόμενου κάλλους, χλωρίδας και πανίδας όπως είναι οι περιοχές Natura. Έχουμε κι άλλες συνθήκες βέβαια όπως είναι η Ραμσάρ και θα πρέπει να τις σεβαστούμε.
Άρα αντιλαμβάνεστε ότι στο περιβάλλον με ανεμογεννήτριες ή φωτοβολταϊκά δεν μπορεί να επέλθει αυτή τη στιγμή ανάπτυξη πράσινη με βάση βέβαια και τους καθηγητές. Δεν είναι δικά μας όλα αυτά, να τα σοφιστούμε εμείς ως Ελληνική Λύση αφουγκραζόμενοι αν θέλετε και την αγωνία των τοπικών κοινωνιών, αλλά τα λένε και οι πανεπιστημιακοί παράγοντες. ‘Αρα μπαίνουν πάρα πολλά ερωτήματα. Με μια Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία δεν έχει κάνει και τα μάλα σε ό,τι αφορά το περιβάλλον. Άρα κάθε Κύρωση που ψηφίζεται και μάλιστα με πολύ μεγάλη καθυστέρηση είναι καθαρά διαδικαστικού χαρακτήρα. Πώς να μην μπαίνουν κάποια ερωτηματικά;
Να πάμε τώρα, μιας και θίχτηκε και από τη συνάδελφο του Κ.Κ.Ε., στον πυρηνικό αντιδραστήρα του Κοζλοντούι. Εκεί γίνεται το έλα να δεις εδώ και χρόνια. Ως δημοσιογράφος προσωπικά που ασχολήθηκα κάποτε στην περιοχή που πήγα, υπάρχει ένας αντιδραστήρας πεπαλαιωμένος, κατασκευής του 1970 από τη Σοβιετική Ένωση όπου η Βουλγαρία δεν παίρνει τα αναμενόμενα χρήματα για άλλους λόγους απλά γίνεται ένα λίφτινγκ. Τώρα οι Βούλγαροι προσανατολίζονται να κατασκευάσουν νέο πυρηνικό αντιδραστήρα στοΜπέλενε όπου είναι μέσα η ρωσική εταιρεία Rosatom -να μην πούμε και περισσότερα – η οποία βάζει και ποινικές κυρώσεις να μην υπάρχει συμμετοχή της Ελλάδας, όπως είναι τα Σκόπια και η Σερβία στην κοινοπραξία, για τους λόγους των όπλων που δώσαμε στην Ουκρανία.
Θα ανοίξουμε τον ασκό του Αιόλου σε ό,τι αφορά τους πυρηνικούς αντιδραστήρες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σημερινή Κύρωση που ψηφίζεται μέσω της Φινλανδικής Συνθήκης Εspooτης διασυνοριακής, η οποία δεν εφαρμόζεται από κράτη όπως είναι η Τουρκία, όπως είπαμε, για τον πυρηνικό αντιδραστήρα του Ακούγιουο οποίος θα κατασκευάζει 34 δισεκατομμύρια κιλοβατώρες το χρόνο. Θα μπορεί να πάει σε πρόγραμμα πυρηνικών όπλων μετά από μια πενταετία απεμπλουτισμένο ουράνιο.
Θα ανοίξουμε ένα πάρα πολύ μεγάλο ζήτημα σε ό,τι αφορά και το περιβόητο άρθρο 10 της ατομικής ενέργειας που μπορεί να το παραβιάσει κάποια χώρα επικαλούμενη εθνικούς λόγους μέσα από πυρηνικό πρόγραμμα και να πάει σε κατασκευή πυρηνικών όπλων, βλέπε παράδειγμα Πακιστάν ή κάποια άλλα κράτη. Όχι ότι είναι άμοιροι ευθυνών οι λεγόμενοι μεγάλοι σε ό,τι αφορά το πυρηνικό πρόγραμμα.
Εν πάση περιπτώσει, κυρία Πρόεδρε, επιφυλάξεις, πάρα πολλά ερωτηματικά, σε μία Κύρωση η οποία δεν επιλύει το πρόβλημα απλά υπογράφεται για να υπογράφεται και σε μία Ελλάδα η οποία δεν έχει στρατηγική για να περάσει και στις επόμενες γενεές με ευαισθησία πραγματικά στο περιβάλλον.
Εμείς έχουμε κάνει εμπεριστατωμένες μελέτες και για την πυρηνική ενέργεια με τις νέες μεθόδους, αλλά στο τέλος όλες οι παραβιάσεις γίνονται από τους άλλους και προσπαθεί η μικρή Ελλάδα να ορθοποδήσει μέσα από την ενεργειακή πολιτική για το περιβάλλον. Όλοι πρέπει να προστατεύουμε το περιβάλλον, κανείς δεν το αμφισβητεί αυτό, αλλά αρχής γενομένης από Συνθήκες που έχουν παραβιαστεί, όπως η Συνθήκη του Κιότο, η Συνθήκη Espoo, όπως οι πολλές κυρώσεις που έχουν υπογραφεί και επί της ουσίας η καταστροφή είναι μεγάλη και το βλέπουμε μέσα από ένα επιχειρηματικό ντιλ.
Τι να πούμε. Μιλάμε για την ανομβρία που υπάρχει στη χώρα μας και είναι φυσιολογική αν θέλετε και δεν έχουμε εκμεταλλευτεί το πρόγραμμα HorizonEurope για τους ταμιευτήρες βρόχινου νερού στα νησιά. Υπήρχε το πρόγραμμα και τρέχει. Κάναμε κάτι; Έχουμε κατασκευάσει ταμιευτήρες βρόχινου νερού, αποθήκευσης βρόχινου νερού στα νησιά μας, όπου υπάρχει μεγάλη ξηρασία φέτος; Αν το είχαμε κάνει, αν είχαμε ξεκινήσει, θα είχαμε επιλύσει κατά τι το πρόβλημα.Δεν είναι πανάκεια, αλλά έπρεπε να γίνουν βήματα. Άρα, λοιπόν, βλέπετε ότι όχι απλά είναι σισύφειος η προσπάθεια, είναι καθαρά διαδικαστικού χαρακτήρα. Σε ό τι αφορά την υγεία που σχετίζεται μέσα, θα έπρεπε να υπάρχουν περαιτέρω διευκρινίσεις για το πώς θα αντιμετωπίζεται η υγεία, γιατί εμπλέκονται δύο υπουργεία. Έπρεπε να είναι και το Υπουργείο Υγείας για να μας πει ακριβώς πώς θα προστατεύεται η υγεία των πολιτών, μετά και την κόβιντπου είχαμε και όλα αυτά τα οποία πέρασε ο ελληνικός λαός, αλλά και τις ανησυχίες που έχουμε για νέες μεταλλάξεις οι οποίες ακούγονται και ότι αυτό συνεπάγεται.
Με επιφύλαξη για την Ολομέλεια, σας ευχαριστώ πολύ κυρία Πρόεδρε.
Watch this video on YouTube
META MAGAZINO: Διαβάστε εδώ το καλοκαιρινό τεύχος
- Για να μαθαίνετε πάντα όλα τα νέα, κάντε like στη σελίδα μας olanea.gr