RAFALE: Η γαλλική ασπίδα στο Αιγαίο
Θέμα χρόνου είναι πλέον η άφιξη των πρώτων μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale από την Γαλλία.
Μετά τις υπογραφές της Συμφωνίας στην Αθήνα, μεταξύ του υπουργού Αμυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλου και της Γαλλίδας ομολόγου του, Φλοράνς Παρλί, ο χρόνος κυλά αντίστροφα για την παραλαβή των πρώτων, από τα 18 συνολικά, μαχητικών αεροσκαφών.
Πότε θα έρθουν τα πρώτα Rafale
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, τα πρώτα έξι μεταχειρισμένα αεροσκάφη θα παραδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία έξι μήνες μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και συγκεκριμένα εντός Ιουνίου, με τον ρυθμό άφιξής τους να αναμένεται να είναι ανά μήνα. Εξι καινούργια αεροσκάφη θα παραληφθούν είκοσι μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης με ρυθμό, επίσης, ένα ανά μήνα. Τα τελευταία έξι μεταχειρισμένα αεροσκάφη Rafale θα παραληφθούν μετά το πέρας 26 μηνών από την υπογραφή της -ιστορικής όπως την χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός- σύμβασης.
Το κόστος της αγοράς των 18 Rafale ανέρχεται σε 2,32 δισ. Σε αυτό το ποσό υπολογίζονται 1,92 δισ. ευρώ, χωρίς κρατήσεις, για τα αεροσκάφη και επιπλέον 400 εκατ. ευρώ, χωρίς κρατήσεις, για τα όπλα που φέρουν. Το κόστος των αεροσκαφών ανέρχεται πιο συγκεκριμένα σε 1,92 δισ. ευρώ για τα 18 αεροσκάφη και 400 εκατ. ευρώ, για τα όπλα τους. Στα όπλα των αεροσκαφών περιλαμβάνονται κατευθυνόμενα βλήματα Meteor, καθώς και οι απαραίτητες αναβαθμίσεις υπαρχόντων βλημάτων – Mica, Scalp και Exocet – προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα νέα αεροσκάφη.
Τι είναι τα μαχητικά αεροσκάφη Rafale
Το Dassault Rafale (Ντασό Ραφάλ) είναι γαλλικό μαχητικό αεροσκάφος 4ης γενιάς. Σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται από την Dassault Aviation. Το αεροσκάφος είναι επιχειρησιακό με τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία και το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, σε ρόλους αεροπορικής υπεροχής και κρούσεως. Το Rafale είναι ένα αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, με δυνατότητα ταυτόχρονης εκτέλεσης ποικιλίας αποστολών. Aποτελεί ότι πιο σύγχρονο και αξιόμαχο διαθέτει η ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία. Το Rafale («ριπή ανέμου» η ελληνική μετάφρασή του) μπορεί να μεταφέρει τα ειδικά όπλα που ήδη υπάρχουν στο ελληνικό οπλοστάσιο, χωρίς να είναι αναγκαίες νέες επενδύσεις σε υποδομές και τεχνικές δυνατότητες.
Οπως γράφει και η wikipedia, η απαρχή του Rafale μπορεί να τοποθετηθεί στα μέσα της δεκαετίας του 1970, όταν η Πολεμική Αεροπορία της Γαλλίας καθώς και το Πολεμικό Ναυτικό της έκριναν απαραίτητη την αντικατάσταση των αεροσκαφών F-8 Crusader και SEPECAT Jaguar, καθώς ήταν πλέον εμφανές ότι ήταν πεπαλαιωμένης τεχνολογίας.
Πολλές δυτικοευρωπαϊκές αεροπορίες (μεταξύ των οποίων η αγγλική, η γερμανική, η ιταλική και η ισπανική) αναζητούσαν έναν σύγχρονο αντικαταστάτη των κύριων μαχητικών αεροσκαφών τους, τα πιο πολλά από τα οποία αποτελούσαν λύσεις της δεκαετίας του 1950, υστερώντας ξεκάθαρα έναντι αεροσκαφών όπως το MiG-23 και το μελλοντικό Su-27 (υπό ανάπτυξη εκείνη την εποχή).
Στις 4 Ιουλίου 1986, το πρωτότυπο Rafale A έκανε την παρθενική του πτήση, δύο χρόνια μόλις μετά την αρχή της μελέτης. Η γαλλική κυβέρνηση προχώρησε στην αγορά των πρώτων Rafale το 1988. Μέχρι το 1993, το Rafale είχε ήδη κάνει αρκετές δοκιμαστικές πτήσεις, συμπεριλαμβανομένων και απονηώσεων και προσνηώσεων στο αεροπλανοφόρο «Foch» («Φος») του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού. Ομως, παρά την επιτυχία των δοκιμών, το πρόγραμμα πάγωσε μέχρι το 1999, καθώς οικονομικά προβλήματα ταλάνιζαν τον Γαλλικό Στρατό για μεγάλο μέρος της δεκαετίας. Από τη στιγμή που η ανάπτυξη συνεχίστηκε, πέρασαν άλλα δύο χρόνια μέχρι τα πρώτα Rafale παραγωγής να ενταχθούν στη δύναμη του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, ενώ το αεροσκάφος πρακτικά ξεκίνησε την καριέρα του το 2004, πετώντας στους ουρανούς του Αφγανιστάν σε ρόλους προστασίας.
Ο σχεδιασμός των Rafale
Το Rafale είναι δικινητήριο μαχητικό πολλαπλού ρόλου. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολές διαφορετικού τύπου, όπως εναέριας υπεροχής, κρούσης, αναγνώρισης κ.λπ. Φέρει συνδυασμό πτέρυγας τύπου Δέλτα και πτερυγίων ελιγμών (canards), κάτι που του δίνει εξαιρετική ευελιξία και παράλληλα διατηρεί τη σταθερότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης. Μπορεί να απογειωθεί από μικρούς αεροδιαδρόμους της τάξης των 400 μέτρων, όπως επίσης και από αεροπλανοφόρα. Αυτό καθίσταται δυνατό αλλάζοντας περίπου το 20% των μερών του αεροσκάφους με άλλα, υψηλότερης αντοχής, στο Rafale M.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Rafale ακολουθούν την πεπατημένη για τα σύγχρονα μαχητικά. Καθοδηγούμενο από ένα σύστημα ελέγχου το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία fly-by-wire τριών ψηφιακών διαύλων και ενός αναλογικού, επιτρέπεται στο αεροσκάφος να είναι αεροδυναμικά ασταθές για να επιτυγχάνει τη μέγιστη δυνατή ελιξιμότητα. Τα όρια επιταχύνσεων του αεροσκάφους είναι +9g/-3.2g.
Το Rafale έχει σχεδιαστεί από απόψεως σχήματος και υλικών κατασκευής ώστε να έχει όσο το δυνατόν χαμηλότερο ίχνος ραντάρ. Τμήμα της σχεδίασης αυτής αποτελεί το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA της εταιρείας Thales. Η κατηγοριοποίηση της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται ως άκρως απόρρητη και η άρνηση της Thales να επιτρέψει τη χρήση του σε άλλα αεροσκάφη, έχει προκαλέσει την ανάπτυξη φημολογίας ότι το σύστημα χρησιμοποιεί τεχνολογία ενεργής ακύρωσης για να εξουδετερώνει τα εισερχόμενα σήματα ραντάρ.
-
Για να μαθαίνετε πάντα όλα τα νέα, κάντε like στη σελίδα μας olanea.gr
Σε συνέχεια του ηλεκτρονικού του εξοπλισμού, το αεροσκάφος φέρει το ραντάρ RBE2 της Thales, το οποίο είναι ικανό να ιχνηλατεί ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους στον αέρα. Παράλληλα, μπορεί να δημιουργεί τρισδιάστατους χάρτες εδάφους για πλοήγηση ή στοχοποίηση σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, εάν απαιτείται από την αποστολή, το Rafale έχει την ικανότητα να ιχνηλατήσει έναν στόχο και να εξαπολύσει πύραυλο αέρος-αέρος χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει τη θέση του, χάρη στο σύστημα OSF της Thales. Το συγκεκριμένο σύστημα είναι πλήρως ενσωματωμένο στο αεροσκάφος και λειτουργεί με τεχνολογία υπέρυθρης ακτινοβολίας.
Για τη διαχείριση των συστημάτων του, το Rafale χρησιμοποιεί ένα πλήρως «γυάλινο πιλοτήριο», με τρεις οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFDs), ολογραφικό HUD καθώς και πλευρικό χειριστήριο HOTAS. Παρομοίως με το Eurofighter, υπάρχει η δυνατότητα φωνητικών εντολών (Direct Voice Input).
Για την πρόωσή του το Rafale χρησιμοποιεί δύο στροβιλοπροωθητήρες SCECMA M88-2 με μετάκαυση, με συνολική ωθητική δύναμη 150 kN.
Οι τρεις βασικές εκδόσεις του μαχητικού Rafale
Rafale C: Μονοθέσια έκδοση για τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία.
Rafale B: Διθέσια έκδοση για τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία.
Rafale M: Μονοθέσια έκδοση για τη Γαλλική Ναυτική Αεροπορία. Με τη μελλοντική πρόσθεση του συστήματος στόχευσης DAMOCLES και την αναβάθμισή τους σε στάνταρντ F3, τα Rafale θα αποτελέσουν, μέχρι το 2015, το μοναδικό αεροσκάφος σταθερής πτέρυγας που θα χρησιμοποιεί το Γαλλικό Ναυτικό.
Τα χαρακτηριστικά των μαχητικών Rafale
Πλήρωμα: 1 ή 2
Κατασκευαστής: Dassault Aviation
Διαστάσεις: Μήκος 15,27 μέτρα
Εκπέτασμα: 10,8 μέτρα
Υψος: 5,34 μέτρα
Επιφάνεια πτέρυγας: 45,7 m²
Βάρος: Αδειο: 9.500 kg / Πλήρες: 19.000 kg / Μέγιστο απογείωσης: 24.500 kg
Πηγή ισχύος: Κινητήρες 2 x SNECMA M88
Ισχύς: 33.000 lbf 146 kN
Επιδόσεις: Μέγιστη ταχύτητα Mach 1.8, 2150 km/h
Αυτονομία: 1100+ mi, 1800+ km
Μέγιστο ύψος: 55.000 ft , 16.800 μέτρα
Βαθμός ανόδου: 1.000 ft/sec, 305 m/sec